Gooi al die briefjes weg! – Een overzichtelijke weekplanning in 5 stappen

Gooi al die briefjes weg! – Een overzichtelijke weekplanning in 5 stappen

Hoe komt het dat je aan het einde van de dag nooit tevreden bent over welke taken je hebt gedaan? Het lijkt heel eenvoudig: maak een to-do lijst met je taken en je kunt aan de slag. Niet dus! Hoogstwaarschijnlijk komt dit ontevreden gevoel doordat je prioriteit geeft aan te veel of juist de verkeerde taken. Wil jij een to-do list waar je achteraf een tevreden gevoel aan zult overhouden? Maak hem dan door deze 5 stappen te volgen:
STAP 1: PLAN MOMENT
Ga minimaal 1x per week rustig zitten om de planning voor de komende werkweek door te nemen. Maak er gewoon een verwenmomentje van: lekkere cappuccino (misschien met iets lekkers erbij), fijn opschrijfboek of mooie planner, prettige schrijfwaren, comfortabele stoel en aan de slag! 
STAP 2: TAKEN VERZAMELEN
Verzamel alle taken die je moet uitvoeren, aan welke plannen je wilt werken en wat je niet moet vergeten. Maak hier eerst een lijst van en splits grote taken op in deeltaken.
STAP 3: PROJECTEN EN IDEEEN UITWERKEN
Maak achterin je planner of to-do schrift aparte pagina’s voor grote projecten (en werk deze uit in deelacties) en deel ook enkele pagina’s ruimte in voor het uitwerken van ideeën.  
STAP 4: TAKEN INDELEN
MAANDPLANNING
Plan grotere projecten en stappen om je ideeën te realiseren in een maandplanner in.
Door de deadlines in de maandplanning te zetten, kun je met het maken van je weekplanning hier weer rekening mee houden. Zo krijg je meer overzicht. Vul ook je social media planning hier in.
WEEKPLANNING
Deel nu je acties in op basis van de bij stap 2 gemaakte lijst (en taken die die week voortkomen uit je maandplanning):
- wat is het belangrijkste wat je moet doen (prioriteit)
- welke taken heb je, die deze week gedaan moeten worden
- wie moet je die week bellen/mailen
- wat zijn kleine ”10-minuten projecten” die je tussendoor kunt doen
- welke social media acties lopen die week
Als je dat prettig vindt kun je ook de verschillende onderdelen een eigen kleur geven of met een voorgedrukte planner werken (zoals Paper Time werkplanner).
STAP 5: DAGINDELING MAKEN
Heb je een extra drukke dag? Maak dan aan het begin van die dag een los overzicht waarop je de dag in losse blokken van 30 minuten indeelt. Schrijf op wat je die dag af wil hebben en deel dit in de tijdblokken in.
Vergeet niet per blok van 30 minuten de verhouding 5/25 minuten aan te houden. Deze 5 minuten zullen niet productief zijn. Plan dus 25 minuten in voor werk.
Zo maak je dus een realistische weekplanning!

Op zoek naar een handige tool voor het maken van je week-/dagindeling? Kijk op paper-time.nl voor de handige en mooie Paper Time werkplanner. Ook zijn er handige navullingen beschikbaar zoals projectplanningvellen die je gemakkelijk aan je planner kunt toevoegen.

 

          Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties