Succes met je webshop
Begin gewoon en ‘build the plane while you’re flying’

Ik ben voor Paper Time natuurlijk altijd bezig mij te verdiepen in hoe ik het beste mijn webshop kan runnen. Tijdens deze zoektocht kwam ik een fijne checklist tegen voor mijn webwinkel. Deze bleek van Astrid van de Made van Succes met je Webshop. Zij is webwinkel adviseur en haar missie is om webwinkeliers te helpen met het laten groeien van hun bedrijf. Ik was heel tevreden over deze checklist en ik zag op haar website dat zij echt fijne pakketten aanbiedt om
zelfstandige webwinkeliers te helpen. Leuk voor de webwinkeliers onder ons haar een paar vragen te stellen.

Allereerst vraag ik haar wie nou eigenlijk haar klanten zijn. Dit zijn zelfstandige webwinkeliers (vaak vrouw) die hun webwinkel met hart en ziel runnen, meestal naast een gezin of een baan in loondienst. Hun droom is om voldoende omzet te draaien om zichzelf een leuk salaris te kunnen uitbetalen. Ze willen zoveel mogelijk leren en houden graag zelf de touwtjes in handen. Ze werken met veel plezier en vinden het niet erg om veel te werken, maar tegelijkertijd is tijd voor het gezin en hobby’s ook belangrijk.

Heel herkenbaar. Reden om eens door te vragen aan Astrid hoe zij dit doet. Ze vertelt; “Als webwinkelier moet je veel zelf doen. Vaak is er geen budget om zaken uit te besteden, maar er is ook geen tijd om je in alle facetten te verdiepen. Ik bied hen advies en hulp op maat, zodat ze niet meer zelf het wiel hoeven uit te vinden.” Astrid voert onder andere Webshop Scans uit, waarbij zij een webwinkel op ruim 100 punten controleert en beoordeeld. In 2015 heeft zij het populaire Webwinkel Succes Programma opgezet en in 2017 ontwikkelde zij het Groeiversneller Programma, voor webwinkeliers die klaar zijn voor de volgende stap in het vergroten van hun omzet. En in datzelfde jaar opende zij de virtuele deuren van de Webwinkel Club. Een online community waar webwinkeliers terecht kunnen om te netwerken met collega’s, tips en informatie krijgen en al hun vragen kunnen stellen aan diverse experts.

Dat klinkt heel interessant. Ik zie op haar website fijne pakketten staan waarmee je stapsgewijs zaken kunt aanpakken. Ook in verband met het vaak beperkte budget handig dat je een bij jou passende keuze kunt maken. Ze geeft onder andere online cursussen, 1-op-1 middagen of een Webshop Scan.


Nou wil ik natuurlijk ook graag weten hoe haar werkdag er uitziet. Zij vertelt over de volle dagen; “Ik breng eerst de kinderen naar school en ben meestal rond kwart voor 9 op kantoor en begin de dag vaak met het beantwoorden van mails. Als er opdrachten voor klanten op de planning staan dan ga ik daar eerst mee aan de slag. De middagen gebruik ik vaak voor het schrijven van blogs, het maken van nieuwe lessen voor mijn cursussen of het verbeteren van mijn website. Aan het eind van de dag beantwoord ik vaak ook nog wat mails en maak ik alvast een to-do lijstje voor de volgende dag. Rond half 6 fiets ik weer naar huis en dan ben ik er voor de kinderen. Zodra zij op bed liggen werk ik soms nog een paar uur, al probeer ik dat zo min mogelijk te doen.”

Gelukkig zorgt zij ook voor ontspanning. Zij heeft begin dit jaar besloten om niet meer in de weekenden te werken. Dat is haar tot nu toe gelukt en het bevalt haar heel erg goed! Ze merkt dat dat veel rust gegeven heeft. Die tijd is echt voor de kinderen en in de avond heeft zij tijd voor haarzelf en haar man. Ze ontspan door een film of serie op Netflix te kijken, een goed boek te lezen, uit eten te gaan of met vriendinnen af te spreken. Ook probeert zij elke week een uur in bad te gaan liggen, daarna ben ik weer helemaal opgeladen. Nou, verstandig en klinkt goed!
 
Nu ben ik wel nieuwsgierig waar je voor het eerst de producten van Paper Time zag en waarom deze je zijn opgevallen. “Ik zag de Paper Time planner voor het eerst via Instagram. De mooie foto’s maakten me nieuwsgierig en zodoende ben ik verder gaan kijken in de webshop. Ik ben een echte planner en werk graag met lijstjes. Ik heb al verschillende planners geprobeerd, maar was nergens echt 100% tevreden over. Ik besloot de Paper Time planner te bestellen en inmiddels gebruik ik hem zo’n 4 maanden.” Leuk te horen natuurlijk J en ik vraag haar vervolgens ook hoe zij de planner gebruikt. Astrid; “Per dag noteer ik de afspraken en deadlines die ik heb. Zo kan ik precies zien wat er elke dag op de planning staat of af moet zijn. Daaronder noteer ik alle overige dingen die ik die week moet of wil doen maar die niet per se op een bepaalde dag hoeven te gebeuren. Ik zet achter elk punt de tijd die ik verwacht er mee kwijt te zijn, zo kan ik snel controleren op hoeveel uren ik elke week uitkom en of mijn takenlijst realistisch is. Ik probeer niet over de 40 uur per week te gaan. Handig vind ik dat de planner ook ruimte heeft om privé taken te noteren, dus daar maak ik ook gebruik van. Hier schrijf ik bijvoorbeeld de verjaardagen en dingen die ik nog moet regelen voor de kinderen.
Naast de Paper Time planner gebruik ik Evernote op mijn laptop en telefoon, waarin ik een ‘grote’ to-do lijst heb staan met dingen die geen prioriteit hebben, maar die ik wel nog wil doen. Elke week plan ik een aantal van die taken in mijn planner, zodat ik continue bezig blijf met de groei van mijn bedrijf.”

Leuk dat Paper Time Astrid is opgevallen. Zij is zelf uiteraard ook aanwezig op social media. Zij plaats meerdere berichten per dag. Doordat zij best veel blogs schrijf heeft zij altijd wel iets nieuws te delen. De blogs en de kennisbank zorgen er bovendien voor dat zij goed vindbaar is in zoekmachines, op veel verschillende zoektermen. Dat bleek ook toen ik zelf op zoek was naar informatie over het runnen van ene webwinkel. “Veel van de bezoekers aan mijn website komen dan ook via Google. Daarnaast schrijf ik gastblogs voor andere websites zodat ik ook op andere plekken mijn zichtbaarheid vergroot. Dit soort interviews helpt ook natuurlijk J”, vertelt Astrid.

Een uitgebreide social media strategie dus. Oké, brandende vraag: kun je iets vertellen waar wij als shophouders wat van kunnen leren? Astrid merkt dat het voor haar bedrijf goed werkt om bijvoorbeeld een e-book te maken en dat gratis beschikbaar te stellen en zegt; “Via Facebook en Instagram advertenties promoot ik het e-book. Mensen die het downloaden komen op mijn mailinglist en krijgen zo regelmatig updates, extra tips en af en toe een promotiemail voor een van mijn diensten. Ongeveer 80% van mijn omzet komt via de mails die ik stuur, dus hier besteed ik veel tijd aan.”Maar ook offline werkt zij aan zichtbaarheid; “In maart 2018 is de eerste editie van BOOST magazine uitgekomen, een glossy magazine dat ik samen met een collega maak.”

Echt wel iets om trots op te zijn Astrid! Onderscheiden is een vak apart. Haar bedrijf is denk ik uniek doordat zij een totaalconcept aanbiedt voor webwinkeliers. Zowel voor degenen die net starten als degenen die al jaren bezig zijn. Daarnaast valt de combinatie van online en offline diensten mij op. Astrid heeft ook redelijk wat klanten uit België en andere landen. Daarnaast is de Webwinkel Club echt iets waarmee zij zich onderscheidt. Deze online community voor webwinkeliers is uniek in Nederland. En natuurlijk het glossy magazine en het live event dat zij elk jaar organiseert. Ook dat is iets dat de meeste van haar concurrenten niet aanbieden.

Bedankt dat ik je al deze vragen mocht stellen Astrid. Leuk en leerzaam. Heb jij voor ons nog een "gouden tip"? Jazeker, zegt Astrid enthousiast; “De beste tip die ik je als ondernemer kan geven is dat je gewoon moet doen. Blijf niet te lang hangen in het maken en uitwerken van plannen, maar begin gewoon en ‘build the plane while you’re flying’. Stop met de dingen die niet goed werken en ga door met (en verbeter) de dingen die wel werken. Dan gaat je bedrijf groeien!”

Daar gaan we voor Astrid!

Succes met je Webshop
https://succesmetjewebshop.nl
Facebook: https://www.facebook.com/succesmetjewebshop/
Instagram: https://www.instagram.com/succesmetjewebshop/
 


 
    12-06-2018 09:34     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.