Braindump

Hoe een braindump jou kan helpen los te laten

Het is herfst en de blaadjes dwarrelen door de lucht. Even wennen dat alle luchtige zomerblouses en witte sneakers weer opgeborgen kunnen worden, maar wel heerlijk weg te kunnen kruipen in warme, zachte, wollige truien. Dit is echt een periode dat veel dingen door elkaar lopen. Niet alleen je garderobe. Ook als onderneemster (grafisch ontwerper) merk ik dat de seizoenen over elkaar heen tuimelen. Ik zit in afrondende fase voor de nazomer/herfst opdrachten en de winterse projecten als kerstverpakkingen, winterfolders, kerstkaarten en wintermagazines stapelen zich alweer op. En dat zorgt voor een heel vol hoofd!

Grip op je werkdag door rust en regelmaat

Nu er zoveel verschillende taken door elkaar lopen in deze periode voel ik langzaam de grip op mijn werkdag afnemen. Merk jij ook dat in deze periode je energie afneemt? In deze tijd van het jaar is het extra belangrijk om grip op je taken te krijgen, keuzes te maken en te zorgen dat je meer gedaan krijgt in de tijd die je hebt. Structuur kan hierbij helpen. Kernwoorden hierbij? Rust en regelmaat! En zo is het; hoe meer houvast en routine je hebt, hoe meer ruimte je krijgt om na te denken, plannen uit te werken en richting te geven aan jouw speerpunten en uit te rusten.

Gedachtendump; uit je hoofd, op papier

Hoe je dit creëert? Nadat je hebt gekeken wat goed en niet goed ging met behulp van het terugkijken in je agenda van afgelopen weken (lees blog https://www.paper-time.nl/doorbreek-patronen), ga je een gedachtendump van al je activiteiten en verplichtingen maken. Hier nemen we nog niet de grotere doelen op, dat komt later, eerst nu even de basis voor jouw komende werkweek en werkdag. Alles begint dus met deze braindump. Uit je hoofd, op papier.


Hoe maak je een braindump of gedachtendump van al jouw activiteiten/ kop (H2)

Stap 1. Pak een notitieboek of een vel papier. We gaan een braindump maken van al jouw activiteiten. 
Door dit te doen, haal je alles uit je hoofd en zet het op papier. Dat hoofd is vol en moet leeg.
Als je dit hebt gedaan weet je in ieder geval wat er op je schouders rust. Als je het ziet, zul je begrijpen hoe je aan dat volle gevoel in je hoofd kwam. Tijd om ruimte te creëren!

Wat heeft jouw aandacht nodig?

Stap 2: Schrijf alles opschrijven wat jouw aandacht nodig heeft.
Denk hierbij aan:
  • Projecten
  • Toezeggingen
  • Waar moet je nog op reageren
  • Wat moet je nog schrijven
  • Wat moet je nog doorlezen
  • Financiële administratie en algemene administratie.
  • Wat moet je allemaal nog plannen en organiseren en doen voor klanten/extern
  • Opleiding
  • Wat moet je nog uitzoeken hoe het werkt of welke tutorials wil je nog volgen
  • Wat je nog moet je nog onderzoeken
  • Op welke reacties wacht je nog
  • Acties t.a.v. evenementen en vergaderingen
  • Wat moet ingekocht, heb je nodig voor op kantoor enz.
Als je dit gedaan hebt kijk je nog even goed rond op je werkplek:
wat ligt er nog aan briefjes, bonnen die verwerkt moeten worden, aantekeningen die je nog moet uitwerken, wat staat er hier en daar op briefjes en blocnotes… Allemaal ook op de lijst!
En dan heb je een lijst met veel… Dat zat dus allemaal in je hoofd en dat hoeft nu dus lekker niet meer.

 

Eisenhower matrix

Stap 3: Schrappen, strepen en delegeren
Nu ga rigoureus af te rekenen met taken die NIET jouw tijd en aandacht verdienen. Die ga je delegeren naar anderen of lekker helemaal schrappen (dat kan enorm opluchten!)
Gebruik om dit te bepalen de Eisenhower Matrix (Google er maar op). Of stel jezelf de volgende vragen en ken waarde toe aan je projecten en taken:
Moet je het wel zelf doen? Brengt het je dichter bij je doelen? Kun je het skippen of delegeren?
Is het antwoord voorlopig niet? Zet ze dan achter in je planner of in een notitieboek op je ooit/misschien lijst.
Is het antwoord nee? Verwijder ze dan of als ze gedaan zijn streep ze door of delegeer.
Is het antwoord ja? Dan kun je nu aan de slag met de taken die ertoe doen! Verdeel ze in vaste taken, projecten en losse taken (binnenkort hierover meer). Je kunt alvast een nette braindumplijst maken voor je taken met de printable van Paper Time. Zodra je iets nieuws bedenkt of er een taak binnenkomt per mail kun je deze op de lijst zetten en tot je volgende planmoment loslaten. Je hoofd is een stuk leger en je kunt je focussen op relevante taken. Succes!
 

TIP: Heb je moeite echt een moment te creëren om rustig na te denken, je gedachten op papier te zetten of gewoon even tot rust te komen? Pre-order (tot 21 november mogelijk) het de heerlijke Cosy Winter Box van @ropponginl en @paper_time_werkplanner


 
    11-11-2021 10:38     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.