Paper Time podcast - Vaste takenlijst

Vaste takenlijst


Ik noem nog even kort op wat we allemaal hebben gedaan tot nu toe:
1.    Eerst zijn we gaan terugkijken met de printable met het stoplicht (aflevering #003); waar wil je mee stoppen en wat wil je juist voortzetten of meer aandacht aan geven.
2.    Toen kwam stap twee. Het analyseren van al jouw taken. Middels de braindump hebben we al jouw taken uit jouw hoofd op papier gekregen (aflevering #004) en dat schept al ruimte!
3.    Bij stap drie hebben we op deze takenlijst de vraag losgelaten (aflevering #005):
MOET OF WIL IK MET DEZE TAAK IETS DOEN?
Dus: Moet je het wel zelf doen? Brengt het je dichter bij je doelen? Kun je het skippen of delegeren?
-Sommige taken kun je dan skippen of delegeren.
-Brengt deze taak je WEL dichter bij je doelen? Dan deel je deze in als project, losse taak of vaste taak.
- Vervolgens markeer je ze als 2 minuten taak (of 10 min taak, wat jouw voorkeur heeft) en de rest van de taken ga je een categorie toekennen: – spoed, komende week of binnen 3 maanden- en je markeert ze met een eigen kleur.
4.    En dan deze aflevering: een vaste takenlijst maken

Zo, nu zijn we echt opgeschoten je hebt nu een helder overzicht, maar alles staat nog wel op 1 lijst.
Het is superhandig om een kaart te maken met vaste taken die je iedere dag, week, 2-wekelijks, maandelijks of per kwartaal of jaar terugkomen.
Die kun je maken met deze printable Print en lamineer hem, perforeer…en voeg toe aan je planner. Iedere keer als je bezig gaat met je planning kun je deze kaart erbij pakken. 

Vraag jij je nu of waarom er iedere keer JIJ bovenaan de lijstjes staan? Het gaat om in de eerste plaats om jou!!!
Zet jezelf op deze lijst eerst centraal, dus wat jij in ieder geval zelf wil. Dat moet echt centraal staan in jouw planning. Het is namelijk heel belangrijk dat je helder hebt wat belangrijk is voor jou, wat je nodig hebt om uit te rusten of energie te krijgen om jouw doelen te bereiken. Dit kun je ook voor jezelf helder krijgen met de printable van aflevering #003, de stoplicht printable
Wat wil je graag wil doen naast je werk; lezen, met vriendinnen afspreken en sporten. Maar ook; wat is jouw missie, wat zijn jouw eigen projecten waar je aan wilt werken?

Door jezelf als uitgangspunt te nemen heb je veel meer focus, je maakt bewustere keuzes waardoor de “ruis” van de lijn verdwijnt. Dit zal je echt goed doen. Je kunt doordat je tijd neemt om op te laden veel bewuster je dagen laten verlopen. Als altijd alles en iedereen voorgaat kom je waarschijnlijk niet verder. Als je dat ook in je planning toelaat zal je waarschijnlijk veel meer stress ervaren, je minder fit voelen en minder energie hebben. Mogelijk heb je dagelijks een teleurgesteld gevoel over je dag omdat jij zelf niet aan bod komt. Door jouw vaste taken zo in te delen dat jij vooraan staat en je goed voor jezelf zorgt word je een betere versie van jezelf, reageer je geduldiger, zal minder stress ervaren en meer energie hebben.

Maar hoe doe je dat dan; jezelf centraal stellen
Het is algemeen bekend dat kunnen doen wat bij jou past, bezig zijn met wat je passie en ideaal is ervoor zorgt dat je lekkerder in je vel zit. Hard werken is dan minder zwaar. Als je passie voelt neem je lastige dingen op de koop toe. Ze voelen als een uitdaging en niet als last. Probeer iets te zoeken waar je heel enthousiast van wordt. Meestal is je werk een groot deel van je leven.
Als je niet weet wat je passie is ga daar dan naar op zoek door kleine stapjes zitten zodat je per stap merkt of het haalbaar is en hoe dat voelt. Bevalt het niet dan zet je een stapje de andere kant op. Het is ook helemaal niet gek om daar hulp bij te zoeken, een coach die jou begeleidt en samen met jou zaken helder krijgt.

Maar dat doen wat je graag doet is niet genoeg!
Er zijn als je veel werkt wel momenten nodig om terug te schakelen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Als je altijd “aan” staat word je moe en kun je hoofd en bijzaken minder goed onderscheiden.
Het helpt als je bewust van je planmomenten ook momenten maakt om te overwegen of je afspraken en taken kunt skippen of delegeren. Het kan heel belangrijk zijn je te realiseren dat iets niet per se moet, je ook je rustmoment moet pakken om op te laden en dat dat soms dus voorrang moet krijgen.
En niet altijd alles hoeft perfect en optimaal te zijn. Soms kan iets ook met 80% inzet of kun je het aan je voorbij laten gaan. Keuzes maken is belangrijk en geeft rust en focus.
Samenwerken, soms voor 80% inzet gaan en bewust thema’s kiezen waar je aan werkt zorgt voor focus.
Alles perfect en alle ballen hooghouden is wat veel mensen als overtuiging hebben. Het altijd moeten presteren zorgt voor stress, verkeerde beslissingen, besluitloosheid.

Door tijdsblokken te gebruiken voor je planning en tijd om te doen wat jij belangrijk vindt en de rest daar omheen bouwt, zal je je veel beter gaan voelen. Structuur help enorm en geeft ruimte om op te laden.

Dus al doe je wat je leuk vindt, als je niet je tijd neemt voor wat jij graag doet (lezen, wandelen, met vriendinnen op stap), dan kun je dus toch stress ervaren en je futloos voelen. Als je alles voor 100% wil doen en alles wat op je pad komt wat je aanspreekt wil realiseren kun je op een gegeven moment  hoofdzaken niet meer kunnen scheiden van bijzaken. Je kunt niet altijd presteren dus pak die tijd en maak die keuzes.
Maak belangrijk wat er echt toe doet. 

Kortom;
1.    Sta stil waar jouw vuur van aangaat (vertragen).
2.    Ga op zoek naar jouw missie
3.    Relativeer en bepaal wat jij belangrijk vindt
4.    Zorg voor je lichaam en zorg ook voor rustmomenten, ook even niks doen is belangrijk
5.    Plan je planmomenten en vind jouw vrijheid door structuur.

Wat fijn dat je naar deze aflevering van de Paper Time podcast voor plannen met focus hebt geluisterd. Vergeet niet de printable te downloaden waarmee je je vaste takenkaart kunt maken. 

    20-09-2021 11:19     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.